czwartek, 13 listopada 2014

Tomasz Sikorski, GALERIA MOSPAN, Student nr 19, IX-X.1977


Tomasz Sikorski

GALERIA MOSPAN

Student nr 19, IX-X.1977




Sens istnienia współczesnej placówki typu galerie widzę nie tyle jako miejsce ujawniania, prezentowania aktualnych dokonań artystycznych, ale przede wszystkim jako żywy ośrodek, jako teren animowania faktów artystycznych, jako miejsce ich narodzin (galeria jako „dom sztuki” a, nie jako „hotel, salon gościnny”).

Najwłaściwszym sposobem funkcjonowania, galerii małych, autorskich, jest w moim przekonaniu stworzenie sytuacji cyklicznego pojawiania się rozmaitych przejawów nieskrępowanej działalności artystycznej, pojawiających się niejako samorodnie, w sposób naturalny - wewnątrz i dzięki sprowokowanej właśnie „sytuacji galeryjnej”.
Próbą i miejscem o takim charakterze aktywności twórczej jest od stycznia 1979 roku. Galeria Klubu SZSP „Mospan” (Warszawa, Kopińska 12/16). Kolejne fakty artystyczne noszą tutaj nazwę „spotkań” i mają charakter autorskich wystąpień bądź prezentacji kręgu osób związanych z galerią, czy też zainteresowanych w takiej formie uczestnictwa. Galeria nastawiona jest więc raczej na cykliczną propagandę przejawów aktywności artystycznej osób związanych lub zaprzyjaźnionych z nią ze względów ideologicznych, ze względu na podobieństwo postaw, a nie na organizowanie incydentalnych, przeglądowych prezentacji gościnnych, przypadkowych ludzi z zewnątrz.
Rozumienie funkcjonowania galerii jako naturalnego procesu rozwoju samoświadomości ludzi z nią związanych i płynących stąd ich dokonań artystycznych stanowi nie tylko o jej programowej odrębności, ale też i o potrzebie współuczestnictwa twórców i odbiorców tamże się spotykających. Galeria „Mospan" przywiązuje też dużą wagę do systematycznej jej działalności, skłania to nawet do odczytywania kolejnych tam zdarzeń jako projekty aktualnych przejawów sztuki, jako kreowanie nowego społecznie jej kontekstu. Na czym ta nowość miałaby zatem konkretnie polegać?
Na przykład w grudniu 1979 roku w Galerii „.Mospan” odbyło się spotkanie pod hasłem „Wieczór otwarty dla indywidualnych wystąpień i prezentacji”. Była to inicjatywa zaprezentowania szerszemu ogółowi zarówno twórczych poszukiwań młodych artystów jak i zarazem charakteru samej galerii - poprzez danie po prostu jednym możliwości, a u innych sprowokowanie do ujawnienia swej aktywności i predyspozycji o artystycznym charakterze.
Od początku roku 1977 Galeria próbuje funkcjonować jako miejsce cyklicznych spotkań, ustalonych datami na kilka, miesięcy naprzód, bez uprzedniego informowania o rodzaju przewidywanej imprezy, bez ujawniania autora; element płynącej stąd niespodzianki odgrywa w uzyskaniu odpowiedniej atmosfery podczas tych spotkań i rodzącej się w ten sposób „kreacji zbiorowej” zasadniczą i niebanalną rolę.
Galeria prezentuje więc dokonania i propozycje o charakterze dotychczas nie sprawdzonym, artystyczną działalność twórców poszukujących nowych środków wyrazu i sposobów komunikowania się z odbiorcą, eksperymentatorów, często przez to dość kontrowersyjnych; działalność czasem pozostającą w nikłym związku z tradycyjnie pojmowaną sztuką. Dotykając jej tylko w momencie - jak to się zwykło mówić - przekraczania wiadomego, w zbliżaniu się do jej immanentnych sensów i społecznych zadań - poszerzania pola ludzkiej świadomości i aktywizowania wrażliwości.

W dotychczasowych prezentacjach Galerii „Mospan” wzięły udział następujące osoby: Paweł Kreisler, Zofia Kulik, Przemysław Kwiek, Tomasz Sikorski, Edward Dwurnik, Marek Ławrynowicz, Jiři Kowanda, Pavel Tuč, Jacek Malicki Andrzej Paruzel, Paweł Kwiek, Marek Głogowiec, Tomasz Konart.

Prowadzenie Galerii: Tomasz Sikorski, Tomasz Konart.






Tomasz Sikorski

STUDENT, nr 19(202), IX-X.1977



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz